ad blockers“Ad blocking er et fænomen, som annoncemarkedet skal forholde sig til i 2016, men virksomheders digitale adgang til forbrugerne er næppe truet.

Det bekræfter data i DR Medieforsknings nye store 2015-rapport.

DR spurgte målgruppen, de 15 og 74 årige, ”Blokerer du for reklamer på internettet?”

31 pct. svarer, at de enten bruger ad blocking på PC eller på tablet eller på mobil.  29 pct. sagde PC, 6 pct. tablet, og 9 pct sagde mobilen.

”En total på 31 pct. lyder voldsomt, men læser man tallene en gang til, og inddrager almen viden, står det klart, at adgangen til forbrugerne næppe er hæmmet i overskuelig fremtid,” siger Digital Business Development Director Lars Hessellund, IUM Digtital.

”Med i vurderingen hører, at danskere i gennemsnit har 3 devices til rådighed, så selv om en given forbruger i dag blokerer annoncer, f.eks. på pc’en, er det langt fra sikkert at det også gælder tablet eller mobil.”

”Vi savner stadig en analyse, der fortæller hvor mange forbrugere der konsekvent blokerer annoncer på alle deres enheder og alle deres browsere. Først her vil vi kunne drage konklusioner omkring tabet af digital dækning”.

Læg dertil, at mobilen hastigt er på vej til at blive den primære adgang til medieindhold for flertallet, siger Lars Hessellund, der har svært ved at se, at ad blocking blokerer annoncemarkedets adgang til at tale med forbrugerne.

 

Kilde: DR, Mediawatch

http://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Web/article8383428.ece

DR’s rapport:

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/D8F466AE-9EFB-4617-B8CD-5737425911FD/6140447/medieudviklingen_2015_3.pdf

All rights reserved IUM A/S