IWDK: Den sprudlende tech-udvikling er det afgørende forbindelsesled mellem brands og forbrugerne.

Marketers søger at fange de digitale forbrugere i de øjeblikke, hvor de er modtagelige for dialog. Men det er teknologi, der åbner den eftertragtede dialog med kunderne.

“Virksomheder skal udpege de “Moments”, hvor forbrugerne er til at få i tale – og udvælge de tech-løsninger der får det til at ske. Men det må aldrig være teknologi for teknologiens skyld,” lød oplægget fra CDO Michael Ingemann (foto), Mediabrands.

Han slog temaet an på IUM-seminaret, ”Enabling Meaningful Moments”, der foregik i Dokk1 i Aarhus, hvor talere med blandet tech-baggrund kortlagde de mangfoldige digitale værktøjer, som annoncører har til rådighed.

Nedbryd dine data-siloer
Hvis der er noget, som hindrer effektiv teknologiudnyttelse, er det, når dit marketing økosystem ikke hænger sammen, advarede Enterprise Sales Manager David De Giglio fra Oracle.

”Det skal hænge sammen, og det skal kunne tale sammen. Det kniber i ganske mange virksomheder,” sagde David De Giglio.

”Det er fint, at afdelingerne hver især er gode til deres jobs. Men tech skal både kunne tale med marketing, salg og kundeservice – om det samme sæt data.  Først da arbejder I sammen,”  fastslog David De Giglio, der spår at marketingafdelingen i en typisk virksomhed i 2020 vil indkøbe mere tech, end IT-afdelingen vil.

Tech skal tilføre værdi – for forbrugerne
Det er ikke mangel på content, underholdning, m.m., der præger medielandskabet for nutidens forbrugere. Tværtimod. Teknologien forsyner dem nonstop med meget mere, end de kan kapere, påpegede Head of Publisher Relations, Rickard Lawson (topfoto), Strossle, der er eksperter i algoritmer og digital medievirksomhed.

Hvad er det, forbrugere ønsker fra ny teknologi?  Og hvordan får brands dem i tale, spurgte han.

”Gi’ dem værdi, hvilket i denne sammenhæng betyder brugbarhed. Tilbyd dem basale fordele; hvordan de kan spare penge, spare tid, opleve romance, osv.  Og undgå at overdynge dem med mere kompleksitet.  ”Anvendelighed” er den største værdi, du kan tilbyde kunderne, hvis du ønsker dialog.”

”Mit råd er, skab mindre, men bedre content og spred det klogere,” sagde Rikard Lawson, der mindede om, at virksomheder bør drive deres kundetrafik ind til egne site(s) og dyrke egne brugerdata – fremfor på Facebook, der løbende ændrer sine algoritmer.

Benzin på tech-maskinen: Data
Dataoptimering er muligvis ikke det mest sexede felt i den ellers sprudlende digitale medieverden, men i fremtiden er det rygraden i dine aktiviteter.

Det sagde Chief Digital Officer, Michael Ingemann, fra IUM’s moderselskab, Mediabrands.

Det danske annoncemarked har længe været i fuld gang med at udnytte teknologi og rå data på flere områder.

”Det voksende auktionssalg af online inventory – det vi kalder Programmatic- er jo den ypperste udnyttelse af data mellem medier, annoncører og bureauer. Mit bud er, at rå data i medieplanlægning spreder sig til outdoor, print, tv og andet,” sagde Michael Ingemann.

Men utallige andre muligheder findes, hvis virksomheder evner at aktivere egne og andres data. Data er benzin i krydsfeltet mellem teknologi, medier, forbrugere og annoncører, sagde han.

Kort fortalt. Det drejer sig om at aktivere data: Hvad har dine forbrugere gjort, og hvad de vil gøre? Det handler om at aktivere al den data, virksomheden ejer. Eksempelvis store kundeklubber, som mange virksomheder driver, trafik på egne websites, sociale media, salgsdata, osv.

Det handler også om at tilgå alle slags tilgængelige tredjeparts data, som f.eks. købsadfærd – men med anvarlighed og under hensyn til gældende lovgivning, påpegede Michael Ingemann.

Regnvejr i Oslo
Som inspiration fremhævede han cases, hvor gennemtænkt brug af egne data i kombination med andres data kan føre til unikke markedsindsigter:

Til eksempel tøjmærket Helly Hansen i Oslo. Brandet kobler målinger af nedbør med programmatic placeringer.
Hertz nærstuderer alle slags søgevaner, der er tegn på at kunder vil få brug for at leje en bil. F.eks. deres hotelsøgninger.
Eller hotelkæden i USA, der anvender flydata kombineret med GEO data. På den måde finder de frem til folk, hvis fly er aflyst, og som akut mangler et hotelværelse.

Stop og tænk
Fuld udnyttelse af teknologi er forførende, men stop og tænk på dine kunder, sagde partner og direktør Lisbeth Chawes, softwarevirksomheden Komfo, der er SoMe business case eksperter.

”Sørg nu for at dine kunder har ens oplevelser af situationen og af dig, hvad enten de møder dig i kundeservice, i butikker, på social media og web,” sagde hun.

Ikke desto mindre forudser Lisbeth Chawes en forbedret og forenklet kundedialog, i takt med at dialogen koncentreres og effektiviseres i Messenger apps.

Gode råd:
• Inddrag ikke teknologi i markedsføring for teknologiens skyld – tænk på forbrugernes behov.
• Brug systemer, der kan integreres i resten af virksomheden.
• Start teknologi projekter i det små, prøv dig frem.
• Husk, dine førsteparts data er reelt ikke dine, det er forbrugernes data, du bruger.
• Tjek at både kollegaer, medarbejdere og forbrugerne forstår, hvad du vil med din tech-projekter.
• Husk, dataformer ændrer sig fremover, når stemme-drevet handlinger vinder frem.

Baggrund
IUM i Aarhus, der bor i Dokk1 på havnefronten, var guld- partner på i årets tech-festival, InternetWeek Denmark, i uge 16, 2017.

IUM – del af Mediabrands-gruppen – var vært for to mini-seminarer i Dokk1, der kredsede om afgørende emner: Forbrugeradfærd og tech i en hyper digitaliseret verden.

All rights reserved IUM A/S