Danskerne spreder medieforbruget på stadig flere platforme. Der er kæmpe forskel på, hvordan unge og den voksne generation bruger medierne.

Det viser DR’s store 2016-status på vores medieforbrug.

Lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen, slår samtidig fast, at man ikke bare, fordi en mand er 24 år eller en kvinde er 69, kan fastslå, at deres medieforbrug er på en bestemt måde, som nogle af og til gør i debatten.

”Vi må ikke begå den fejl, at omtale alle under 30 år som ens, når det handler om medieforbrug – men sådan bliver det tit udlagt. Der findes 50-årige, som streamer på livet løs, giver den gas på sociale medier og har taget alle den nye medievirkeligheds muligheder til sig. Men der findes også personer under 30 år, som lytter til radio – overraskende mange endda, og fortsat er glade for at se traditionelt tv,” understreger Dennis Christensen.

Vi bruger alle muligheder, men forskelligt

Han skriver i ’Medieudviklingen 2016’, at disse fakta udfordrer alle i mediebranchen.

”For hvis vi tror, at danskerne er som gennemsnitsdanskeren eller fokuserer på en enkelt udvikling, så misser vi den grundlæggende forståelse af, hvordan medierne spiller sammen: Nye og gamle, hurtige og langsomme, personlige og fælles,” siger Dennis Christensen.

’Medieudviklingen 2016’ fortæller blandt andet, hvordan mange efterhånden får sig et hurtigt skud nyheder på smartphonen, lige så snart de har en kort pause, og at streamingtjenester fortsat vinder terræn.

”Men vi ser også, at de store fællesskaber på DR1 og TV 2 klarer sig godt – trods øget streamingforbrug, og at de unge – trods digitale musiktjenester, stadig søger radioens evne til at udvælge musik og holde dem i godt selskab. Samtidig udtrykker mange også, at de stadig har behov for at få et overblik i nyhedsstrømmen med tv-nyheder og dagblade, selv om de kan få nyheder konstant på smartphone,” siger Dennis Christensen.

Medievalg er ikke “enten eller”

Han siger, at der – når man taler om medieudvikling – sjældent er et ”enten eller”, men ofte et ”både og”.

”Det interessante er i mindre grad at gætte på, om on demand har slået flow ihjel om 10 år, men snarere hvilken rolle, de to spiller for den enkelte bruger,” mener Dennis Christensen.

DR Medieforskning udformer hvert år en stor rapport om befolkningens brug af de elektroniske medier. ’Medieudviklingen 2016’ kan ses på dr.dk/medieforskning.

All rights reserved IUM A/S