Tv- og annoncemarkedet har længe levet med, at den tv-sening, som Gallup kan måle, er vigende.  Men fra januar 2017 gør tv-selskaberne og Gallup en fælles indsats for at sikre, at seertallene afspejler så meget som muligt af den reelle tv-sening.

Alle er meget klogere, når der kommer nye tal på borde. Foreløbig har IUM’s Head of Broadcast Jakob Olsen haft lejlighed til at studere den nye målemodel nærmere.

Han bemærker følgende:

”Vi hilser enhver forbedring velkommen.  Det er jo indlysende, at en del af tv-seningen er flyttet til andre platforme, som vi ikke kan registrere i dag.”
Jakob Olsen tror, at ”tv kagen” vil øges fra januar; det er til fordel for tv’s position og anseelse som medie, men hvorvidt det ændrer noget for annoncørerne er mere usikkert.

”Jeg tror, vi får identificeret en del af den ”glemte” sening, når vi kan opsnappe live sening og catch-up sening på TV2 Play, Viaplay, Viafree og Dplay. Givetvis også en hel del fra DR TV, som annoncører selvsagt ikke kan bruge.  Mange programmer vil opnå et lidt højere seertal og tv’s samlede dækning vil øges.  Men vi kommer ikke tilbage til niveauerne for fem år siden.”

Ukendte markedskonsekvenser

Live programmer f.eks. på TV 2 Play er med reklame, men catch-up sening er ikke.  Dernæst er det i skrivende stund usikkert, hvorvidt kommerciel tv-sening på eb.dk og lignende medier også vil blive målt, i givet fald senere i 2017.

Det er svært at bedømme, om det kommercielle ”varelager” vil vokse fra 2017. Sandsynligvis meget lidt, vurderer Jakob Olsen.

”Derfor er vi lige nu usikre på, hvorledes de nye tal vil påvirke samhandlen på tv-markedet, herunder trp-priser i 2017.  Derimod er det muligt, at styrkeforholdet mellem TV2, DR, MTG og Discovery kan forskubbe sig en smule.”

Flere skærme og husstande

Jakob Olsen nikker anerkendende til de tekniske og praktiske forhold omkring de nye målinger.  Blandt andet at det er muligt at isolere data, og at analysen er forbedret med mange nye variable, som forskellige apparater og varieret tv-adfærd.

I den nye måling fusioneres tv-meter målinger med tre kilder af digitale målinger, herunder at udvalgte husstande måles på deres pc, tablet og mobil sening.

Nyt er også, at tv-målingerne bliver baseret på 1.200 hustande. Ikke som før 1.000 husstande.

Markedet vil i 2017 skulle operere med flere hovedtal. Seertal for broadcast og et tal for catch-up sening inden for 7 dage.  Til eksempel benytter amerikanske fagmedier typisk en rapportering, hvor man angiver et seertal som ”Broadcast Live” og en ”Live+7 rating”.

En video- og tv-aktør som Youtube måles indtil videre ikke i de kommende målinger, oplyser Google/YouTube til IUM.

All rights reserved IUM A/S