IUM’s moderselskab, Mediabrands, fortsætter de forretningsmæssige knopskydninger i flere forskellige retninger.

Hele Mediabrands-koncernen, der er aktiv i over 100 markeder, fik for nylig ny global chef, australieren Henry Tajer, der bragte nye vækstkrav med sig, men også åbnede for stor investeringslyst og frihedsgrader under ansvar.

Det var signalet til, at danske Mediabrands fortsætter sine knopskydninger i 2016, skriver Markedsføring.

”Der er forstærket fokus på topline og bundline vækst. Fokus på at vinde globale kunder, som f.eks. for nylig Johnson & Johnson, og på langsigtet udvikling af forretningerne, herunder investeringer i mennesker og kompetencer på den længere bane,”siger Nordisk og Baltisk CEO Michael Thim til Markedsføring.

Mediabrands er Danmarks fjerdestørste bureaugruppe målt på omsætning og primært kendt for hovedbrandet gennem 24 år – IUM – men gruppen tæller også Marvelous, BPN, Media-Print, Orion Trading, iRetail, m.fl.

Bredere vingefang

Mediabrands som gruppe tilstræber et bredere vingefang end hos konkurrenterne, mener Michael Thim. CEO’en minder om, at gruppen knap nok er et traditionelt mediabureau længere.

Da Michael Thim kom til branchen, var næsten 100 % af indtjeningen baseret på provision af media spend. Nu kommer to-tredjedel af indtægterne fra andre aktiviteter end håndtering af annoncørernes indrykninger.

Gruppen introducerede for fire år siden det digitale reklamebureau Marvelous. Det var en temmelig usædvanlig knopskydning, der nu leverer content-strategier til en række kunder.

I 2016 fortsætter Mediabrands med at sprede sit vingefang i flere forskellige retninger.

IUM og specialbureauet Media-Print har i flere år betjent kunder fra detailhandlen, som f.eks. 7-Eleven, Meny, Top-Toy m.fl., og for nylig udvidede Mediabrands det forretningsområde med en ny bureauenhed, iRetail som forener alle retail-kompetencer i én enhed.

Favner det digitale øko-system

De mange digitale discipliner udgør seks mia. kr. i omsætning på det danske annoncemarked, så det er ikke breaking news, at også Mediabrands opdyrker den digitale kapacitet.

Gruppens nye digitale chef, Michael Ingemann, blev ikke fundet på et andet mediabureau og fik tildelt en ny stillingsbetegnelse, Chief Digital Officer (CDO). Han er digital iværksætter og kommer senest fra et job som digital marketingdirektør for konsulenthuset Impact.

Han skal sikre, at gruppen kan levere indsigt i og overblik over hele det digitale økosystem, der rummer mere end ”blot” sociale media postings og bannerindrykninger.

Som nordisk CEO bliver Michael Thim målt på de nordiske regnskabstal af sine amerikanske ejere og australske chef. Michael Thim siger til Markedsføring, at han egen målsætning for hele 2016 er, at hele Mediabrands leverer en tocifret procentuel omsætningsvækst samt at alle nye kompetencer i gruppen formår at spille sammen.

All rights reserved IUM A/S