forbruger tankerGoogle fjerner de betalte annoncer i højre side. Samtidig øger søgegiganten antallet af topannoncer over de organiske søgeresultater fra maksimalt tre til maksimalt fire.

Det nye layout på søgeresultater, der kun opleves på desktop, vil blandt andet påvirke annoncørernes data i AdWords.

Det vurderer IUM’s Head of Search, Michael Oppenhagen.

Markedet må forvente skærpet konkurrence om placering, muligvis højere klikpriser, og visse annoncører må genoverveje deres AdWords-strategi, mener han.

“I første omgang ser vi dog tiden an og råder vore kunder til at gøre det samme,” siger Michael Oppenhagen til Markedsføring.

IUM forventer, at pris pr. klik kan stige, fordi visse annoncører, som tidligere lå i højre side, sandsynligvis vil arbejde mod at ligge i Top 4.

Det vil få betydning for enkelte annoncører, at det maksimale antal tekstannoncer falder fra 11 til syv, mener Michael Oppenhagen, der samtidig roser, at Google fremover vil levere et mere strømlinet søgeresultat mellem platformene.

All rights reserved IUM A/S