IWDK: Nutidens hyper digitale forbrugere ændrer adfærd og stiller nye krav til deres brands.

Det konkluderede director of marketing science, Glen Parker, IPG Mediabrands, onsdag, da han talte på tech-festivalen, ”InternetWeek Denmark” i Aarhus. Værten for miniseminaret var IUM – del af Mediabrands.

De adfærdsforandringer stiller nye krav til alle virksomheder, der vil i brugbar dialog med forbrugerne, påpegede englænderen Glen Parker (foto). Hans konklusioner bygger på Wave 9 studiet, der er baseret på 52.000 svar fra personer i 78 lande. Konklusionerne står på ryggen af resultater indhentet siden 2006.

120 øjeblikke
Glen Parkers budskab til de danske tilhørere var nyt og ret afgørende:

I den digitale strømhvirvel, forbrugerne befinder sig i, skal annoncører lære at finde og udnytte de øjeblikke, hvor forbrugerne er klar til en relation.

”De digitale forbrugers koncentrationsevne er blevet kortere i de senere år, og det er blevet afgørende, at annoncører forstår forbrugerne – både deres digitale vaner og følelsesmæssige reaktioner, når de befinder sig i en købssituation,” siger Glen Parker fra Mediabrands, der i koncernens nyeste Wave 9 Study har udpeget, at der er 120 vidt forskellige øjeblikke i det typiske menneskes liv, hvor han eller hun kan påvirkes meningsfyldt – enten logisk og især følelsesmæssigt.

”Der er øjeblikke, som stikker ud, og hvor digitale forbrugere er åbne for dialog med et brand. Dem skal annoncøren forstå at koble sig på.  De øjeblikke er små og store, eksempelvis familieevents, som bryllup og ny kæreste. Eller blot en hyggelig familieaften.”

Forventer nærhed og umiddelbarhed
85 % af de globale forbrugere bruger Instant Messaging for at holde sig i konstant kontakt med familie og venner, og de forventer øjeblikkelig respons, viser Wave 9 studiet. Det nye er, at forbrugerne nu også er modtagelige for brands, der tilbyder en lignende umiddelbarhed og nærhed, påpeger Glen Parker:

”Der er flere eksempler på, at brands, der altid er til rådighed, har succes, f.eks. Uber og Lyft. Mad fra JustEat og hurtig adgang til Netflix og Spotify, eller vareleveringer fra Amazon Prime,” siger Glen Parker.

Et andet aspekt er, at forbrugere nu i stigende grad efterspørger content fra deres brands, som er sjovt at dele.  Content, der kan deles, er vokset med 15 % globalt, ifølge Wave 9. Interessen vokser også for content, der leverer gode råd. Mens interessen for almindelige produktnyheder daler.

De digitale universer har betydelig indflydelse på forbrugernes vaner, interesser og præferencer.

”Facebook er eksempelvis blevet primær platform, når venner taler om produkter og virksomheder. Men Facebook er også universet, hvor er man mest bekræfter hinanden i sine holdninger. Omvendt med Twitter, der er platformen, hvor man som brand kan nå opinionsmennesker, meningsmagere og journalister,” siger Glen Parker.

Meget afhænger af situationen
Det er næppe nyt, at humør og stemning i skiftende shoppingsituationer påvirker, hvordan vi køber ind.

”Nyt er til gengæld, at forbrugere er udstyret med devices og har alle digitale platforme og medier med sig – i alle shoppingsituationer. Så vi har muligheder for at påvirke disse situationer,” siger Glen Parker.

Når kunder handler ind, er deres følelser og behov meget forskellige. Alt afhænger af den sammenhæng, det sker i. Når forbrugeren går ned af gaden på shopping tur, er det forventning og inspiration, der præger personen. Stik modsat situationen, når samme forbruger shopper online, som en overspringshandling på jobbet, hvor de primære følelser er kedsomhed og uro.

”Hvilke platforme eller medievalg er så egnet til at kommunikere til en shopper, der keder sig?  Det kunne f.eks. være Youtube, som 40 % af respondenter i Wave 9 synes er sjov og underholdende,” siger han.

Få uddybet ny viden fra Wave 9 med dansk vinkel:

Head of Insight, Niels Forsberg, Mediabrands, på 22 11 51 51.

Direktør Heine Jørgensen, IUM i Aarhus, på 26 30 78 12.

All rights reserved IUM A/S