IWDK: Hvordan opdyrker dagligvarehandlen de ”øjeblikke”, hvor de digitale forbrugere er modtagelige for at høre fra deres supermarked?

Det har Dansk Supermarked (Netto, Føtex, Bilka) for nylig udviklet et ambitiøst bud på. Dagligvare-giganten præsenterede forleden sin nye SoMe og content strategi under IUM-seminaret ”The Meaning of Moments”.  På podiet var ophavsmanden selv,  Head of social, Hans Tosti, Dansk Supermarked. (foto)

Scenen var den flotte Dokk1 på havnefronten i Aarhus- anledningen var meget passende tech-festivalen ”Internet Week”.

”Vi er købmænd, men i 2016 besluttede vi at undersøge, om det var muligt, at Dansk Supermarked kunne indtage en førertrøje i anvendelse af social media i detailhandlen,” siger Hans Tosti.

”Vi søgte en ny vej; en ny kultur og struktur, hvor vi gik fra at bygge traditionel reach ud i befolkning, til at eje Communities, hvor vi skaber samtaler med vore kunder,” siger Hans Tosti.

Dansk Supermarked er i den særlige situation, at virksomheden har 50.000 ”community managers” til rådighed, nemlig de ansatte, som blev aktiveret.

”Det afgørende er, at vi tilbyder ægte indhold til vore kunder – ikke blot versioneringer af tilbudsaviser,” siger Hans Tosti.

Første april: Stillebutikker fra Netto

Meget af det content, som Dansk Supermarked distribuerer, har form af nyheder eller enkle film, man selv optager. Bedst er content, der kan vække følelser. Nogle ideer udvikles selv, andre med eksternt input.

Et vellykket eksempel var historien om Nettos stillebutikker, som var en 1. april spøg. “Nyheden” spredte sig til mainstream medier og fik en imponerende reach på 1,1 mio. Ideen var udviklet af Netto Marketing og Hans Tostis Social-team, mens bureauet Marvelous bidrog til at eksekvere kampagnen.

Hans Tosti benyttede endvidere sin taletid til at fremhæve værdien af at lytte til kundernes digitale input – med andre ord, at nærstudere de kommentartråde, der opstår under det content, som Dansk Supermarked distribuerer.

All rights reserved IUM A/S