Black Friday er et must for annoncørerne

Detailhandlens annoncører kan dårligt tillade sig at stå udenfor Black Friday-festen.

Det viser ny analyse fra Mediabrands Insights, der i år har besluttet at kaste ekstra lys på shopping-fænomenet på vegne af kunderne.

Den amerikanske Black Friday tradition med særligt gode tilbud på fredagen efter Thanksgiving kom så småt til Danmark i 2013. På tre år er det blevet et etableret retail-fænomen her i landet.
Fire ud af fem danskerne kender til Black Friday begrebet, viser den nye Mediabrands Insight-analyse.
Undersøgelsen viser, at 23 % vil handle på Black Friday i år, mens 36 % siger, de måske hopper med på bølgen, hvis de ser et godt tilbud.

Kunder researcher op til dagen

Hos Mediabrands-gruppen konstaterer man, at annoncering for Black Friday-tilbud er eksploderet de sidste to år.
”Mængden af ”Black Friday” tilbud er massivt, og forbrugerinteressen er stor, ” siger Niels Gram Forsberg, Head of Mediabrands Insights.
”Vi ser, at næsten halvdelen af danskerne holder øje med reklamer og undersøger muligheder på nettet i dagene op til Black Friday. Med andre ord, for mange annoncører er det et must at være med på Black Friday vognen,” siger han.

Dagligvarer skruer op for Black Friday i år

Media spend i traditionelle medier omkring Black Friday er samlet set ikke vokset i perioden 2013 til 2015. 2016 er af gode grunde ikke opgjort.
”Men vi ser et markant øget media spend fra dagligvarekæder, sportsbutikker, indretning og isenkræmmere og fra hobby og fritidsbutikker,” siger Niels Forsberg.
”Vi noterer også, at elektronikkæderne – som har udgjort den største relative spend i medier på Black Friday – flytter sig mod digitale medier, hvor de bedre kan skabe en direkte konvertering til salg. Det giver god mening. Elektronik er en utrolig populær kategori, når vi taler onlinehandel. De fleste forbrugere går online for at tjekke priser, når de skal foretage større elektronik køb.”

Tøj og tech højt på listen
Danskerne planlægger typisk at bruge mellem 500-1000 kr. på Black Friday, siger de i Mediabrands Insight-analysen.
De har især intentioner om at gå efter to produktkategorier: Beklædning (tøj og sko) og forbrugerelektronik; henholdsvis 65 % og 47 % udtrykker købsinteresse for de produkter.

Fænomenet vokser
I 2016 ser vi konturerne af, hvorledes fænomenet vil eskalere de næste år, spår Michael Ingemann, Chief Digital Officer hos Mediabrands.

”I år ser vi, at der bliver taget mange greb i brug for at vinde ”annonce-våbenkapløbet”. Der annonceres nu for dagstilbud, og detailhandlen udvider temaet og kalder det Black Weekend, Black Week, osv.  Det tror jeg bliver indarbejdet i 2017,” siger Michael Ingemann, der har et godt øje til de næste salgs- og annoncetemaer:
”For fire år siden var det de færreste danskere, der kendte til Black Friday. Jeg tror, at Singles Day, der er på vej til Danmark fra bl.a. Kina, vil udvikle sig på samme måde.”

Flere tal, mere information? Kontakt Chief Digital Officer Michael Ingemann på 31 78 50 74. Eller Head of Insight, Niels Forsberg på 22 11 51 51.

Kilde: Mediebrands Insights

All rights reserved IUM A/S