Mediaomsætningen i 2015 steg med 4 % eller 200 mio. kr. Omsætningen i 2015 endte dermed på 4,86 mia. kr. ifølge Kreativitet & Kommunikations Mediaindex.

Printmedierne har oplevet det største fald i 2015 fordelt med -8 % i 1. halvår 2015 og -11 % i 2. halvår 2015.

Tv har overraskende vendt et fald i omsætningen på -6 % i 2014 til en fremgang på 4 % i 2015.

De digitale medieplatforme er dog stadig den sikre V8 motor, der hiver mediemarkedet op med en samlet vækst på 17 % i 2015.

Managing partner Peter Sevel hos IUM siger til MediaWatch:

“Jeg hæfter mig ved, at væksten lander på fire pct. Det er absolut positivt i forhold til forventningerne, da vi startede året. Vi havde forventet vækst på 2-2,5 pct., så vækstens niveau er godt nyt,” siger Peter Sevel til MediaWatch.

Han mener ikke, faldet i printkategorien er overraskende, fordi det er den udvikling, man har set de seneste år. Men det er interessant, at ikke mindst dagbladene i 2015 oplevede et mindre fald end året før, lyder det fra IUM.

Peter Sevel noterer videre, at search er tilbage på sporet hos mediabureauerne. Den vækst, som der var i search i 2014, fik mediebureauerne ikke del af, men det fik de i 2015.

Om Mediaindexet

Kreativitet & Kommunikations Mediaindex er en opgørelse over reklameomsætningen hos medier i Danmark, der er baseret på indberetninger fra mediabureauerne, som varetager hovedparten af al indrykning i Danmark.

Reklameomsætningen opgøres som bruttotal minus rabat. Mediaindex opgøres hvert kvartal i forhold til samme periode sidste år. Indexet omfatter ikke direkte omsætning uden om mediabureauerne.

 

 

All rights reserved IUM A/S