Hvordan kommer du i gang med content marketing?

IUM’s søsterbureau, Marvelous, har nedkogt sine erfaringer til ti gode tips. De giver stof til eftertanke, før du udruller dine content planer.

Den nye marketingdisciplin content marketing fortsætter sin fremmarch i 2016.  Med god grund, produktion af indhold – frem for annoncer – rummer særlige muligheder for at bygge tillid, loyalitet og relationer til kunderne. Og så imødekommer den forbrugernes reklameblindhed og den voksende udbredelse af ad-blockers.

Brug af godt content er samtidig vejen til at gøre dit produkt langt mere søgbart.  Det er nærmest afgørende for alle virksomheder, der har et produkt til salg.

Omvendt er content marketing også en markant anderledes mekanisme, end annonceindrykninger. Content marketing er nemlig en redaktionel øvelse, som kun giver mening, hvis dit gode indhold ledsages af en tilsvarende redaktionel tilgang til proces og strategi.

Læs gode tips her:

De kreative overvejelser

  1. Tænk som et medie – dit tænkesæt skal være som et medie, der løbende udvikler og publicerer stof. Du skal øve dig i at finde den interessante vinkel og ikke bare rapportere en historie.
  2. Løft fokus – dit produkt er ikke hovedperson, det er snarere den interessesfære, som produkter er del af. Du er nødt til at tage ejerskab på noget, der har betydning for din målgruppe og sætte dit produkt i relation hertil.
  3. Hold redaktionsmøder, som et rigtigt medie gør. Det er her, du afdækker alle de små historier som lige pludselig bliver store og vedkommende. Det er også her du med det rigtige forum kan finde de små twists, der får en historie til at lykkes.
  4. Opsøg indsigt. Det kan erhverves ved samtaler eller kvantitativ research. Det er her, du får de nuancer der kan være afgørende for, om en historie brager igennem. En indsigt er ikke at der er 500 personer i en målgruppe. Du skal afdække adfærdsmønstre og bevæggrunde.
  5. Versionér content til hver platform – stil, form og især user case er forskellige fra mail, social media, eget site, osv. Det er en dødssynd at publicere din historie på samme måde i et nyhedsbrev, som du gør det på Facebook.
  6. Velproduceret tekst og foto skal nok få opmærksomhed, men levende billeder – hvis budgettet rækker – har helt unik gennemslagkraft. Film og lyd kan i fællesskab noget, som tekst ikke kan; nemlig skabe følelser og emotionel attachment til det, du har på hjerte.

Strategi og proces    

7. Definér din content strategi og din content platform. Hvad er fundamentet – mission statement eller den røde tråd – i jeres content marketing. Hvad skal du stå for og bringe til verden? Hvad er din reason-to -speak? Husk det skal hænge sammen med den traditionelle marketing, som I ellers gennemfører. Du skal ikke skabe en silo med dit content, men bygge ovenpå det, du ellers gør.

8. Opstil mål KPI’er for de overordnede mål med jeres content marketing, men også med hvert content stykke og hver historie.  Hvad skal det content, du lægger ud, opnå – give reach, trafik til en webshop eller øget tidsforbrug på jeres hjemmeside? Dine content KPI’er skal naturligvis være forankret i din forretning og skal selvklart igen hænge sammen med din marketing strategi

9. Du skal have en publiseringsplan med variationer. Der er brug for stof, som kan dryppes næsten dagligt, content som har fylde og regelmæssigt bidrager med viden og substans, og af og til ét enkelt skud, der – måske som film – har ambitioner om at blive set og husket

10. Gør brug af content planlægningsværktøjer, så din afdeling, dine bureauer og evt. andre leverandører har et fælles overblik over målsætninger, timing, godkendesprocedure, osv. Transparens fremmer samarbejdet og resultaterne.

 

 

 

 

 

All rights reserved IUM A/S