”Programmatic” er ét af branchens yndlings buzz words. Ordet betyder automatiseret køb af reklameplads, og dækker over mange forskellige teknologier, der automatiserer købsprocessen.

RTB (Real-time-bidding) er mest almindeligt, hvor annoncører byder på annonceplads i en live auktion – ligesom på finansielle markeder – mellem medier og annoncører.  På den måde afspejler prisen øjeblikkeligt udbud og efterspørgsel.

Men ”Programmatic” er ikke kun et buzz word; det er en af de digitale discipliner, der vokser hurtigst blandt de danske annoncører. Det er der mange rigtig gode grunde til, men der er også flere faldgrupper. Varmer du op til at udnytte programmatic i 2016?

Hvis ja, så læs først 10 gode råd fra IUM’s digitale team:

1.) Kernen i Programmatic er udnyttelse af data på tværs af platforme. Jo bedre data, jo bedre resultater. Vær parat til at lukke op for dine egne datakilder, fra egne sites, nyhedsbreve og sociale medier.

2.) Du skal acceptere, at Programmatic handler om at gå direkte efter den rette (for)bruger – ikke udvalgte medier eller sites.

3.) Programmatic er en målrettet disciplin.  Det er klogt at have flere kreative udtryk på lager.  Selv om produktet eksempelvis er ét bilmærke, bør du udvikle forskellige kreative versioner.

4.) Du kan godt overveje at håndtere dine Programmatic kampagner internt, men det kræver arbejdstimer og helt særlige kompetencer i marketingafdelingen – til tagging, daglig optimering, kreativt, dataanalyse og måske produktion af bannere.

5.) Slip tøjlerne og acceptér internettets mangfoldighed. Lev med at dit budskab havner på blogs, i universer og nichemedier, du ikke kender.

6.) Definér dine succeskriterier. Det kan synes banalt, men din målestok for succes er sandsynligvis anderledes med programmatic, end med traditionelle medier.  Til eksempel er lave CPM-priser oftest lig med lave klikrater og dermed færre og ofte dyrere klik.

7.) Hold øje med din kampagne. Enten selv eller med assistance fra bureau.  Hold øje med kampagnens forløb og sæt alarmer op, der fanger uhensigtsmæssig aktivitet.

8.) Retargeting er effektivt, men det kan hurtigt blive for meget, når man forfølger kunderne med et produkt, de allerede har købt i tredive dage. Så alt med måde og sørg for ikke at irritere dine kunder.

9.) Man skal ikke være bekymret for at bruge data til indkøb og målretning af annoncering, men vær opmærksom på, hvor dine egne data lander. Hvor mange bureauer og andre leverandøre kan f.eks. hente data fra dit website og bruge det til videresalg eller brug på andre kampagner? Specielt små smarte (gratis) programmer er bygget til at indsamle data fra dit website.

10.) Husk at Programmatic blot er én måde at indkøbe annoncering på; det er stadig ikke alt digitalt, der kan købes som programmatic. Når du køber ind andre steder, bør du sikre dig, at systemerne deler data for at få et retvisende billede af den samlede effekt.

 

 

All rights reserved IUM A/S